Antti Kurvinen

Puheeni välikysymys-keskustelussa 18.10.2023

Jaa tämä ystävällesi

Arvoisa rouva puhemies!

Suomen sisäpolitiikan varmaan keskustelluimpi teema viimeisen, lähes 20 vuoden ajan on ollut meidän sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen: Kenen tulisi ne järjestää? Millä tavalla ne tuotetaan: yksityinen, julkinen, kolmas sektori? Miten tämä koko paletti hallitaan? Tämä kehitys lähti liikkeelle jo Paras-hankkeesta tuolta 2000-luvun alusta, ja erityisesti viimeisen 15 vuoden aikana on erilaisia sote-malleja tässä talossa eriväriset hallitukset tuoneet. Niistä malleista monet kaatuivat valtiosääntöoikeudellisiin ongelmiin. Erityisesti Jyrki Kataisen ja Alexander Stubbin sinipunahallituksen sekä myös Juha Sipilän sinivihreän porvarihallituksen mallit kaatuivat näihin haasteisiin.

Tällä hetkellä ovat kaikki eduskunnassa edustetut puolueet ja sitten on jonkun verran myös tämmöisiä spin-offeja tai puolueesta erkaantuneita ryhmiä, jotka kaikki ovat olleet mukana näitä erilaisia malleja suunnittelemassa vuosien varrella, jotenka varmaan hyvä lähtökohta tälle keskustelulle on se, että me kaikki istumme siinä syntisten pöydässä. Olemme kaikki olleet tätä mallia tekemässä, olemme tehneet virheitä matkan varrella ja kyllä me ollaan saatu onnistumisiakin. 

Puhemies!

Minusta nyt ei saisi unohtua tässä keskustelussa, että tämä uudistus oli aivan välttämätön. Ei varmaan hallituspuolueet, ei kokoomus eikä perussuomalaisetkaan, ajattele, että niiden 300 kunnan pitäisi jatkossakin olla järjestäjiä, vaan tarvittiin ehdottomasti uudet järjestäjät, ja uudistus piti tehdä. Totta kai siitä, toteutettiinko se viime vaalikaudella ihan prikulleen fiksusti, on monta mielipidettä ja sen jatkokehittelystä. Se on normaalia politiikkaa, mutta ollaan siitä samaa mieltä, että uudistus piti tehdä.  

Arvoisa puhemies!

Keskustaa erottaa Orpon hallituksesta se, että Orpon hallitus on erittäin keskittävä oikeistohallitus, ja me emme keskustassa hyväksy keskittämistä. Orpon hallitus on tehnyt sellaisen arvovalinnan, että se leikkaa sosiaali- ja terveyspalveluista 1,4 miljardia tällä vaalikaudella.

No, tänään keskustelussa on ilmennyt kokoomuksen kansanedustajien ja jopa pääministeri Petteri Orpon suulla, että ehkä nyt ei sitten leikatakaan 1,4 miljardia, mutta kristillisdemokraatit ja perussuomalaiset ovat suoraan sanoneet, että tällainen arvovalinta on tehty, että tällainen leikkaus tehdään.  

Mihin tämä on johtamassa? Tämä on johtamassa siihen, että joka ikisellä hyvinvointialueella on tällä hetkellä tietynlainen hätä ja paniikki päällä. Kaikilla hyvinvointialueilla tehdään erilaisia säästölistoja tällä hetkellä. Kaikki ovat alijäämäisiä, ja painotan sanaa ”kaikki”. Myös isojen väestökeskusten kasvukeskusten alueet — Varsinais-Suomi, Uudenmaan useammat hyvinvointialueet — ovat kaikki tällä hetkellä alijäämäisiä, ja kaikissa tehdään jonkinlaisia säästölistoja.  

Tänään keskustelussa ovat hallituspuolueet todenneet, että alueita on liikaa, mutta pakko nyt kyllä sanoa se, että kuka aivan aikuisten oikeasti uskoo, että jos alueita olisi vähemmän, niin lähipalvelut turvattaisiin paremmin, huomioitaisiin ne lähiöt paremmin, huomioitaisiin pienet kunnat paremmin — ei taatusti. Ja itse asiassa pääministeri Petteri Orpo sanoikin ihan reilusti, että keskittämistä tarvitaan ja keskittävä mallihan tulee, ja onneksi nyt ei tullut vähempää alueita, ei kokoomuksen toivomaa viittä aluetta. Minkähänlainen keskittäminen siitä sitten olisi seurannut? 

Arvoisa puhemies! Meidän mielestämme on väärä arvovalinta se, että tässä tilanteessa, kun hyvinvointialueet ovat aloittaneet alijäämäisinä — niitä pitäisi tukea ja toimintaa kehittää — niille lätkäistään lisäleikkaus. Tämä tulee johtamaan hallitsemattomaan lähipalvelujen karsimiseen. Tämän uudistuksen yksi päätavoitteista oli perustason vahvistaminen, eli perusterveydenhuollon, niin sanottujen terkkareitten, terveysasemien, vahvistaminen.

Tämän uudistuksen tavoitteena oli matalan kynnyksen perhepalvelujen vahvistaminen, ettei mennä kalliisiin huostaanottoihin sosiaalipuolella. Tavoitteena oli vanhusten erilaisten lähipalveluitten vahvistaminen, ja nyt juuri niistä ollaan tämän Orpon hallituksen arvovalinnan vuoksi leikkaamassa.  

Puhemies!

Keskusta ehdotti puoluejohtajamme Annika Saarikon suulla kuutta konkreettista toimenpidettä, joilla voitaisiin auttaa hyvinvointialueita. Siellä on 1,4 miljardin leikkauksen peruminen, siellä on lisäaika alijäämien kattamiselle, jonka täällä kunta- ja hallintoministeri on monesti tyrmännyt, siinä on ehdotettu Kelan matkakorvausten siirtämistä hyvinvointialueille, 300 miljoonan potti, jossa voisi sitä kokoomuksenkin pyytämää tuottavuutta ajaa. Vuokratyövoimaan valtakunnallista linjaa olemme ehdottaneet ja ammatinharjoittajamallia, tämmöistä perhelääkärimallia, käyttöön. Lisäksi olemme tarjonneet myös oppositiota mukaan kehittämään tätä mallia, yhteistyötä parlamentaarisesti. 

Puhemies!

Valitettavasti peruspalveluministeri, sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso tyrmäsi keskustelussa kaikki nämä ehdotukset, ja tämän vuoksi joudun tukemaan täällä jo kansanedustaja Annika Saarikon ja kansanedustaja Hilkka Kempin esittämää epäluottamuslausetta hallitukselle.  

Keskusta toteaa, että Orpon hallitus ei nauti luottamustamme ja tulemme ehdottamaan hallituksen kaatamista sen takia, että se ei tue ihmisten lähipalveluita ja leikkaa ihmisten peruspalveluista. 

Antti Kurvinen

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja

Jaa tämä ystävällesi