Julkaistu Komiat-lehdessä 28.10.2015
Karttaa katsellessa surkuttelemme usein, kuinka olemmekaan maakuntien reunalla. Tarkemmin asiaa tutkiskellessa huomaa, että sijainti ei olekaan hassumpi. Kauhavan on liikenteen puuronsilmässä. Meillä on tunnin päässä niin Kokkola, Seinäjoki kuin Vaasakin. Tampereelle, Helsinkiin, Jyväskylään tai Ouluun pääsee 2-4 tunnissa. Kaupunkimme logistinen sijainti on itse asiassa loistava.
Kuntalaisten arjen kannalta keskeisin väylä lienee nykyään ”kuusseiska” eli VT19 Kauhavalta Härmiin ja kohti Lapuaa ja Seinäjokea. Tien välityskyky ja turvallisuus eivät ole sillä tasolla, mitä nykyisillä liikennemäärillä pitäisi olla. Kauhavalaisten matkaamista kohti Seinäjokea ja Kauhavalle pääsyä haittaa erityisesti liikenteen puuroutuminen Lapuan ja Seinäjoen välillä. Pelkkä nopeusrajoitusten alentaminen ei enää auta. Suunnitelmia ohituskaistoista on olemassa. Kysymys on koko Etelä-Pohjanmaan ykköshankkeesta. Rahoituksen saaminen sille on maakunnan edunvalvonnan tehtävä.
Toinen Kauhavalle tärkeä tie on kantatie 63, ”ylivieskantie”. Se on arjen reitti Kortesjärvelle ja sieltä maailmalle. Tien alkuosaan Kauhavalle on kehittymässä merkittävä kaupan ja teollisuuden keskittymä. Tien ympäryksiä tulisi kehittää lisää myös Kortesjärvellä. Moni pohjoiseen matkaava käyttää kantatietä. Kehittämisessä on paljon potentiaalia.
Kauhava on pääradan varressa. Rautatieasemaa käyttävät kymmenettuhannet kulkijat vuosittain. Raideliikenne on murroksessa. Todennäköistä on, että henkilöliikenne aukeaa pian kilpailulle. Kaupunkimme halkaisevaa rataa pitää hyödyntää lähiliikenteeseen ja matkailuun.
Hallitus suuntaa 600 miljoonaa liikenneverkon perusparantamiseen. Kauhavalle tärkeää on, että potista käytetään paljon myös alempaan tieverkkoon.