Tiedote 2.6.2020
Keskustan kauhavalainen kansanedustaja, Valtatie19-kehittämisryhmän (VT19) puheenjohtaja Antti Kurvinen tuulettaa Etelä-Pohjanmaan ydinalueen pitkään vaiheessa olleen liikennehankkeen toteutumista. Punamultahallitus hyväksyi vuoden 2020 neljännessä lisätalousarviossa VT19 vaiheen 1 toteuttamisen. Kyse on Lapua-Seinäjoki välin parantamisesta. Atrian liittymään rakennetaan uusi eritasoliittymä ja ohituskaistaparit molempiin suuntiin. Hankkeen kokonaispotti on 25 miljoonaa euroa. Raha valtatien parantamiseen tulee elvytysbudjetin teollisuudelle tärkeiden infrahankkeiden osiosta.
– Tämä on poliittisen urani hienoimpia päiviä. Kymmenen vuoden työni huipentuu tänään. Etelä-Pohjanmaan merkittävin tiehanke on mennyt maaliin. Viime syksynä saatiin iso pykälä silmään, kun Etelä-Pohjanmaan maakunnan liitto päätti tehostaa edunvalvontaa perustamalla oman työryhmän vastaamaan VT19 kehittämisestä ja lobbauksesta. Sain kunnian ja vastuun tulla ryhmän puheenjohtajaksi, iloitsee Kurvinen.
– En voisi olla nyt iloisempi, kun saan kertoa, että vihdoinkin olemme saaneet rahat valtatie 19 kehittämiselle. VT19 välityskyvyn ja liikenneturvallisuuden parantaminen tulee näkymään helpompana arkena ainakin sadalletuhannelle eteläpohjalaiselle, jotka käyttävät tietä työmatkoilla, päästäkseen palveluihin ja saadakseen yritystensä tavarat liikkeelle. VT19 parantaminen auttaa niin maakuntakeskus Seinäjokea kuin ympäröivää maakuntaa.
– Haluan VT19-kehittämisryhmän puheenjohtajana kiittää kaikkia Etelä-Pohjanmaan kansanedustajia ja puolueita hyvästä ja sitkeästä edunvalvonnasta. Samoin kiitos kuuluu alueen kunnille, lobbauksessa mukana olleille yrityksille sekä maakunnan liitolle. Politiikassa tuloksia tulee vain yhteistyöllä. Erityiskiitoksen haluan kuitenkin antaa liikenneministeri Timo Harakalle ja valtiovarainministeri Katri Kulmunille, jotka vihdoin mahdollistivat hankkeen toteutumisen, kiittelee kansanedustaja Kurvinen.
VT19 alkaa Jalasjärveltä ja kulkee Seinäjoen, Lapuan sekä Kauhavan kautta Uuteenkaarlepyyhyn. Mittaa koko tieosuudella on vajaa 130 kilometriä. VT19 on osa pääväyläverkkoa. Liikennemäärät ovat tällä hetkellä 11 000-13 000 ajoneuvoa/vrk, josta raskasta liikennettä on n. 10 %. Henkilöautoliikenne kasvaa 29% ja raskas liikenne lisääntyy 7% vuoteen 2040. Liikennemäärä ylittää jo nyt 4-kaistaisen tien vaatimuksen (yli 9 000- 12 000 ajon / vrk) koko Seinäjoen ja Lapuan välisellä osuudella. Tien varrella on lukuisia merkittäviä teollisuusyrityksiä kuten Juustoportti, Atria, Nammo Lapua, MSK Group, Skaala ja Power Park. VT19:sta on iso merkitys myös Pietarsaaren alueen teollisuuden kuten UPM:n ja Snellmanin kuljetuksille.
– Jatkan entistä määrätietoisemmin VT19 parantamisen ajamista. Seuraavaksi tarvitaan parannuksia mm. kantatie 67 osuudelle Seinäjoki-Ilmajoki ja VT19 ja VT3 risteykseen Jalasjärvelle. Tiellä on kansallista merkitystä teollisuuden logistiikalle, etenkin elintarviketeollisuudelle. Etenkin runsaan elintarvikealaan liittyvän liikenteen myötä voimme kutsua VT19 ylpeästi Suomen Ruokatieksi, sanoo kansanedustaja VT19-työryhmän pj Antti Kurvinen.
Lisätietoja:
Antti Kurvinen, Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja, VT19-kehittämisryhmän puheenjohtaja
p.044 751 4257