Mäyryn liittymä yhdistää etelä-pohjoissuuntaisen kantatien 66 sekä Soinin, Kuortaneen ja Seinäjoen yhdistävän seututien 697. Liittymä on vilkasliikenteinen solmukohdan, josta liikenne suuntautuu Seinäjoelle, Alavudelle, Lapualle ja Lehtimäelle sekä välillisesti Soiniin ja Alajärvelle. Erityisesti kantatie 66 on raskaalle liikenteelle tärkeä etelä-pohjoissuuntainen väylä. Liittymän läheisyydessä sijaitsee raskaan liikenteen tauko- ja tankkauspaikka palveluineen, mikä aiheuttaa haasteita liikenteen sujuvuudelle.
Liittymän sekä Mäyryn taajaman kohdassa seututien liikennejärjestelyt vaativat uudistamista erityisesti liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Mäyryn liittymässä ja sen läheisyydessä on tapahtunut 2000-luvulla yhteensä 63 liikenneonnettomuutta, joissa on ollut osallisena 117 henkilöä. Onnettomuuksien lisäksi lukuisat viime vuosien läheltä piti -tilanteet korostavat liittymän parantamisen tarpeellisuutta. Kantatien 66 liikennemäärä on lähes 4000 ajoneuvoa/vrk ja seututien 697 noin 2500 ajoneuvoa/vrk.
Alueen liikennejärjestelyistä ei ole voimassa olevia tie- tai muita kehityssuunnitelmia. Jotta liittymän parantamistoimenpiteitä päästään toteuttamaan, täytyy alueella laatia suunnitelma.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 250 000 euroa momentille 31.10.20 Kuortaneen Mäyryn liikennejärjestelyiden ja kantatien 66 ja seututien 697 liittymän suunnittelun.
Maantie mt 7421 yhdistää valtatie 16:n Alajärven Höykkylän ja Vimpelin keskustan sekä kantatie 68:n. Tien kokonaispituus on noin 17 km. Tien keskivuorokausiliikenne on yli 1 000 ajoneuvoa/vrk. Raskaan liikenteen osuus on noin 9 %. Tieosuudella on tapahtunut yhteensä 12 onnettomuutta vuosina 2017–2021.
Mt 7421 on kauttaaltaan kapea, mutta kaarregeometrialtaan pääosin hyvä. Koska tie lyhentää ajomatkaa Alajärven Höykkylän ja Vimpelin keskustan välillä, se on erityisesti raskaan liikenteen suosiossa. Tien pinnan kunto on erityisesti Alajärven päässä tietä noin viiden kilometrin matkalta luokiteltu heikoksi tai erittäin heikoksi. Tien kulkee Lakaniemen kohdassa lähellä Lappajärveä ja osin hyvin alavilla alueilla. Lakaniemen kohdalla tiessä on havaittavissa mm. kaistojen reunojen painumista.
Mt 7421 on merkitty Etelä-Pohjanmaan maakuntakaavassa parannettavaksi tieksi. Tien varrella sijaitsee muun muassa suuri sahalaitos sekä Lakeaharju (muun muassa hiihto- ja laskettelukeskus). Lakeaharju on alueensa matkailukeskittymä, jossa on liikuntapaikkojen lisäksi runsaasti vapaa-ajan asutusta. Lakeaharju on yksi Sinisen tien (vt 16) matkailukohteista.
Koko tieosuuden kunnostamisen kustannusarvio on 1 650 000 euroa, mutta tien parantaminen voidaan tehdä myös useammassa osassa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 600 000 euroa momentille 31.10.20 yhdystien mt 7421 parantamiseen.
Nurmon koulukeskuksen läheisyydessä sijaitsevassa liittymässä kohtaavat mt 7041:n (Länsitie), mt 47738:n (Ykskorvaasentie/Tepontie) ja Nurmontien liikenteet. Länsitien liikennemäärä on lähes 3000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Nurmon kirkonkylässä asuu n. 1 300 asukasta ja Tepon alueella lähes 1 000.
Liittymä on jo nykyisilläkin liikennemäärillä toimimaton ja vaarallinen. Vaikka alueella nopeusrajoitusten mukaiset nopeudet ovat matalia, liittymässä on tapahtunut viisi liikenneonnettomuutta vuosina 2017-2021. Osa kevyen liikenteen väylistä ohjaa liikenteen suoraan maanteille, Länsitien varteen. Liittymässä kulkee poikkeuksellisen paljon maatalousliikennettä ja viereisen koulukeskuksen oppilaiden mopo-, mopoauto- ja mönkijäliikennettä. Myös kaksi Seinäjoen paikallisliikenteen bussireittiä kulkee liittymän kautta. Ykskorvaasentien suunnasta liikenne saapuu liittymään mäen alta.
ELY-keskus on ilmoittanut, että Tepontien liittymä valtatie 19:lle tullaan todennäköisesti katkaisemaan, koska liittymä on erittäin vaarallinen. Valtatie 19:n tiesuunnitelman mukaisesti liikenne on tarkoitus ohjata liittymästä eritasoratkaisun kautta rinnakkaisteille, mutta suunnitelman toteutukselle ei ole olemassa rahoitusta, eikä valmistumisvuodesta ole tietoa. Osa Tepon alueen liikenteestä siirtyy joka tapauksessa pysyvästi kulkemaan mt 7041 / mt 47738 liittymän kautta.
Seinäjoen kaupungin kaavoitussuunnitelmien toteutuessa uuden asumisen tuottama lisäliikennetuotos alueella on noin 2 100 matkaa vuorokaudessa ja kaupallisten palveluiden liikennemääräksi arvioidaan yli 10 000 aj/vrk (Tepon alue noin 1 900 aj/vrk). Vuonna 2020 laaditun liikenneselvityksen mukaan liittymän liikennemäärät tulevat kasvamaan rajusti (Länsitie yli 4000 aj/vrk, Nurmontie yli 5000 aj/vrk ja Ykskorvaasentie noin 800 aj/vrk), mikäli maankäyttö toteutuu suunnitellusti.
Väylävirasto on nostanut mt 7041 pyörätien toteuttamisen yhdeksi kärkikohteista valtakunnallisessa Pyöräliikenteen kehittämishankkeet maantieverkolla (2022) -selvityksessä. Liittymän kehittäminen tukisi hankkeen suunnittelua ja toteuttamista.
Kokonaiskustannusarvio on noin 900 000–1 100 000 euroa. Liittymäjärjestelyt koskevat myös kunnan katuverkkoa. Kunnan osuus kustannuksista tarkentuu suunnitteluvaiheessa. Alueen kaavoitusprosessi on käynnissä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 550 000 euroa momentille 31.10.20 kantateiden mt 7041 / mt 47738 liittymän parantamisen ja kevyen liikenteen järjestelyiden suunnitteluun ja toteutukseen.
Kantatie 63 on tärkeä raskaan liikenteen reitti Kauhavan (vt 19) ja Limingan (vt 8) välillä. Kantatien 63 varteen sijoittuu useita vireitä kuntakeskuksia, joiden etelään suuntautuva liikenne kulkee Evijärven kt 63/68 liittymän kautta. Kantatiellä 63 on toteutettu ja suunnitteilla parannustoimenpiteitä, jotka tulevat lisäämään reitin houkuttelevuutta ja sitä kautta liikennemäärä tiellä tulee kasvamaan. Kantateiden 63 ja 68 liittymässä kt 63 suunnassa liikenteelle on pakollinen pysähtyminen, joka haittaa kanttien liikenteen sujumista. Erityisesti raskaan liikenteen osalta pakollinen pysähtyminen ja uudelleen matkanopeuteen kiihdyttäminen aiheuttaa turhia päästöjä.
Tiesuunnitelma liittymän parantamiseksi on valmis. Toimenpiteillä parannetaan kantateiden turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta erityisesti vilkkaammin liikennöidyn kantatien 63 suunnassa. Liittymän parantaminen mahdollistaa myös maankäytön kehittämisen liittymän läheisyydessä. Myös kevyen liikenteen turvallisuuden parantaminen on hankkeen keskeisiä tavoitteita.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 1 100 000 euroa momentille 31.10.20 kantateiden 63 ja 68 liittymän parantamiseen.
Koskenkorvan taajama sijaitsee 10 kilometrin päässä sekä Ilmajoen että Kurikan keskustasta. Kurikasta on pyörätieyhteys Ilmajoen suuntaan Koskenkorvalle asti. Ilmajoen keskustasta Koskenkorvan suuntaan pyörätietä on maantien 7000 (Ilmajoentie) varressa noin 5 km ammattioppilaitokselle saakka. Oppilaitoksen ja Koskenkorvan väliseltä, 5,2 kilometrin pituiselta osuudelta pyörätie puuttuu.
Ilmajoen kunta on päättänyt toteuttaa uuden alakoulun Koskenkorvalle maantien 7000 varteen. Kouluun tullaan yhdistämään useita pienempiä alakouluja, jolloin koululaisia kulkee mm. Ilmajoentietä pitkin. Tien varressa pyörätiettömässä kohdassa sijaitsee lisäksi Etelä-Pohjanmaan opisto. Uuden koulun suunnitelmassa todetaan, että koulun jalankulku- ja pyöräliikenteen verkon laajentaminen kannustaa sekä koululaisia, että alueen muita asukkaita käyttämään polkupyörää arjen matkoilla nykyistä enemmän auton sijaan. Lisääntyvä pyöräliikenne edistää hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamista.
Maantien 7000 liikenne on noin 2000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikenne tiellä on Etelä-Pohjanmaalle tyypillisesti sekaliikennettä. Tiellä kulkee ajoneuvoja erityisen runsaasti maatalouden raskasta ja isoa kalustoa, mikä tekee tien vaaralliseksi jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Etelä-Pohjanmaan pyöräliikenneverkkoselvityksessä Kurikka – Ilmajoki – Seinäjoki osuuden on todettu olevan Maakunnan tärkeimpiä kevyen liikenteen yhteyksien kehityskohteita. Yhtenäisestä pyörätieyhteydestä puuttuu tämä 5,2 km osuus Ilmajoki-Koskenkorva ja sekä 6 km pituinen osuus Ilmajoki-Seinäjoki -väliltä. Sähköpyörillä kuljetaan aiempaa pidempiä matkoja, jolloin kunta ja kyläkeskusten välisten, turvallisten pyöräteiden tarve kasvaa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 300 000 euroa momentille 31.10.20 maantien 7000 kevyen liikenteen väylän suunnitteluun.
Maantie mt 6650, yhdistää Teuvan Perälän ja Karijoen Myrkyn kylät kantatiehen 67 ja valtatiehen 8. Tien kokonaispituus on noin 20 kilometriä. Tien kunto on erityisesti Perälän ja Myrkyn kylien välillä heikko. Maantien päällysteen kunto vaihtelee paljon ja on heikko tai erittäin heikko noin puolet 5 kilometrin matkalla. Pahimmissa päällystevauriokohdissa tielle on noussut ajoneuvoja vaurioittaneita kiviä.
Tien varrella sijaitsee runsaasti pienyrityksiä, erityisesti maatalousyrityksiä sekä Myrkyn kylässä Suupohjan alueella merkittävä hevosurheilukeskus, minkä vuoksi tiellä kulkee runsaasti eläinkuljetuksia suhteessa vuorokausiliikenteeseen. Heikko päällysteen kunto haittaa alueen yritysten toimintaa ja lisää raskaan liikenteen onnettomuusriskiä. Tien keskivuorokausiliikenne on 300-500 ajoneuvoa/vrk. Teuvan kunta pitää tien parantamista kunnan kannalta tärkeänä.
Koko tieosuuden kunnostamisen kustannusarvio on 1 300 000 euroa, mutta tien parantaminen voidaan tehdä myös useammassa osassa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 600 000 euroa momentille 31.10.20 yhdystien mt 6650 parantamiseen kantatien 67 ja Myrkyn kylän välisellä osuudella.
Kokkola-Pietarsaaren lentokenttä kehittää sähköisiin lentokoneisiin perustuvaa ja päästötöntä lentoliikennettä Suomen Kokkola-Pietarsaaren talousalueen ja Ruotsin Skellefteån kaupungin välillä. Seuraavassa vaiheessa tavoitteena on päästöttömän ja kaupallisesti toimivan reittiliikenteen aloittaminen alueiden välillä 19-paikkaisella sähkölentokoneella vuodesta 2026 alkaen.
Sähköisiin lentokoneisiin perustuva lentoliikenne parantaa kestävään kehitykseen perustuvaa saavutettavuutta sekä mahdollistaa ilmastonmuutoksen ja ekologisesti kestävän matkailun tavoittelun. Päästötön lentoliikenne vahvistaa myös meneillään olevien akkukemikaalien jalostukseen perustuvien suurhankkeiden toteutumista ja saavutettavuuden parantamista Suomen Keski-Pohjanmaan ja Ruotsin Skellefteån välillä. Sähkölentokoneiden tukeutumisjärjestelmän ja toimintaedellytysten kehittämisellä Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalle mahdollistetaan koneiden tarvitseman latausaseman perustaminen, sähkön saanti koneille turvataan ja luodaan kentälle latausasemaan liittyvä infra.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 500 000 euroa momentille 31.10.31 sähköisen lentoliikenteen latausaseman perustamiseen Kokkola-Pietarsaaren lentokentälle.
Kokkolan satama on Suomen suurin bulkkitavaran satama ja yleissatamanakin kolmanneksi suurin. Kokkolan satama on Merenkurkun ja Perämeren satamista merkittävistä suurin ja vaikuttavin. Kokkolan sataman syyskuussa 2020 käyttöön otettu 14 metrin syväväylä mahdollistaa Cape Size -luokan merikuljetukset Kokkolasta maailmalle.
Muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa yhteydet länteen korotuvat ja vihreän siirtymän vienti- ja tuontituotteita kulkee Kokkolan sataman läpi merkittävästi aikaisempaa enemmän. Vuoden 2024 lopusta avautuu uutena esimerkiksi Keliber Oy:n lithiumhydroksidikuljetukset meritse Kokkolan satamasta maailmalle samaan aikaan, kun Kokkolan sataman kautta tuodaan tuulivoimapuistojen tarvitsemat tuulimyllyt Keski-Pohjanmaan alueelle.
Tavaraliikenteen raideliikennettä on kehitetty Kokkolan satamassa määrätietoisesti katkeamattomaksi ketjuksi muualta Suomesta Kokkolan sataman kautta maailmalle. Kaksoisraide Kokkolan sataman ja Kokkolan ratapihan välillä on välttämätön Suomen viennin edellytysten turvaamiseksi, kilpailukyvyn ylläpitämiseksi ja vähähiilisyystavoitteiden saavuttamiseksi. Satamatoimintojen automatisointi luo mahdollisuuden lisätä sataman logistisia ja turvallisuuteen liittyviä toimintoja laajentamalla alueen LTE-verkkoa, lisäämällä verkon toimintakykyä ja kehittämällä LTE-verkon valvonta- ja analysointikykyä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 220 000 euroa momentille 32.30.40 Kokkolan sataman satamatoimintojen automatisointiin.
Keski-Pohjanmaalta Perhosta Keski-Suomen Kinnulaan johtava yhdystieluokkainen maantie 7520 on alueellisesti tärkeä maakuntia ja kuntakeskuksia yhdistävä tie. Tienvarren asutuksen lisäksi 41,2 km pituinen tieyhteys on logistisesti tärkeä alueen elinkeinotoiminnalle mm. maatalouden tavaravirtojen, puutavara- ja turvekuljetusten sekä alueen loma- ja virkistysmatkailun kuljetuksille ja saavutettavuudelle.
Äänekosken Biotuotetehtaan (Metsä Group) raaka-ainehankinnan osalta tiellä on keskeinen merkitys alueen, myös valtion omistamien, metsien hyödyntämisen mahdollistajana. Tiehen rajautuu Salamajärven kansallispuisto sekä luonnonsuojelualueita, jotka osaltaan lisäävät tiestön käytön tarvetta koronaepidemian jälkeen kansallispuistoon kohdistuvien kasvaneiden matkailuvirtojen seurauksena.
Tiestölle on tehty osaparannustöitä, mutta investointipäätöksen tekemiseksi vaadittu tiesuunnitelma koko tiepituudelta on vajaa tai puuttuu.
Tammikuussa 2014 tehdyn (WSP Finland Oy) arvion mukaan koko tieosuuden parannushankkeen kustannusarvio on 7,25 Meur.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 220 000 euroa momentille 31.10.20 yhdystien 7520 Perho–Kinnula puuttuvan tiesuunnitelman laatimiseen.
Maantie 18073 kulkee valtatie 28:lta Roikolasta noin 8,4 km Koskenmaalle. Tien rakenne on kovalla koetuksella tien varrella olevan vahvan yritystoiminnan ja maatalouden vuoksi. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on raportissaan 121/2015 luokitellut Roikola-Krekilä –tien merkitsevyysluokkaan 1. Maantie on ainoa päällystämätön luokkaan 1 luokiteltu tie Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 110 000 euroa momentille 31.10.20 maantie numero 18073 tiesuunnittelun tekemiseksi välille Roikola–Krekilä.
Kaustislaisen viulunsoiton toimintaympäristö ja siihen liittyvän kehittämistyön potentiaali muuttui ratkaisevasti Unescon luetteloitua Kaustislaisen viulunsoiton Unescon aineettoman kulttuuriperinnön ihmiskunnan luetteloon. Aineeton kulttuuriperintö on noussut Suomessa tärkeään rooliin sosiaalisen ja kulttuurisen kestävän kehityksen ja Agenda 2030-tavoitteiden edistämisen kannalta mm. Unescon aineettoman kulttuuriperinnön sopimuksen ja Faron kulttuuriperintösopimuksen ratifioimisen myötä.
Keski-Pohjanmaan liitto esittää rahoitusta aineettoman kulttuuriperinnön tietoisuuden lisäämiseen Suomessa. Tähän sisältyy mm. kaustislaisen viulunsoiton suojeluohjelman jalkauttamista, aineettoman kulttuuriperinnön hyödyntämistä kulttuurimatkailun kehittämisessä ja kansainvälisen toiminnan vahvistamisessa sekä aineettoman kulttuuriperinnön koulutuksen ja oppimisen edistämistä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 180 000 euroa momentille 29.80.55 aineettoman kulttuuriperinnön tietoisuuden lisäämiseen Suomessa.
Toholammin kunnassa on viisitoista (15) kyläkeskusta, joista Toholammin kunnan keskusta, kirkonkylä, sijaitsee kantatien 63 ja maantien 775 risteämiskohdassa. Kunnan palvelut ovat keskittyneet asemakaavoitetulle alueelle, joka sijaitsee kantatien 63 varrella Lestijoen molemmin puolin sekä maantien 775 solmukohdassa. Toholammilla on neljä alakoulua, yläkoulu, lukio sekä Artesaaniopisto. Kuusiston koulu (vuosiluokat 7-9) ja Herman Ojalan koulu (perusopetuksen vuosiluokat 1-6 sekä erityisluokan oppilasryhmät 0 -9) sijaitsevat kirkonkylällä Ullavantien (kantatie 63) läheisyydessä.
Toholammin kuntakeskuksen halkaisevat Etelä- ja Pohjois-Suomen yhdistävä kantatie 63 ja seututie 775 Himanka-Viitasaari. Toholammin kunnan maantieverkolla suurimmat liikennemäärät ovat kantatiellä 63 keskustaajaman kohdalla noin 3590 ajon/vrk, josta raskaan liikenteen määrä on 319 ajon/vrk:ssa. Riski ja huoli vakavien onnettomuuksien tapahtumisesta kuntakeskuksen alueella ja kuntakeskuksesta Määttälään ja Viitojan koululle on suuri.
Alueelle tulisikin välttämättä saada kevyen liikenteen väylät turvaaman koululaisten liikkuminen alueella. Kevyenliikenteen väylien suurin tarve on Toholammin kirkonkylä – Määttälä välillä sekä Viitojan koulu – Kirkkojärven tien välillä. Rakennettavat kevyen liikenteen väylät olisivat samalla osa maakunnallista Lestijoen kulttuurimaisemaa ja edistäisivät pyöräilymatkailun kehittymistä alueella sekä tukisivat toteutuessaan kunnan ilmastotyön edistymistä, kun turvallisten kevyen liikenteen väylien myötä saadaan yksityisautoilua vähennettyä, lapset ja nuoret liikkumaan ja ilmastopäästöjä vähennyttyä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 980 000 euroa momentille 31.10.20 Toholammin kuntakeskuksen kävely- ja pyöräilyreittien kehittämiseen.
Etelä-Pohjanmaan ELY:n toimialueella on noin 6000 km päällystettyjä teitä, joista noin puolet kuuluu päällystettyjen teiden alimpaan kunnossapitoluokkaan. ELY-keskuksien perusväylänpitoon varatut määrärahat eivät riitä näiden teiden kunnossapitoon. Vuoden 2023 päällystysohjelma on reilut 100 km, kun pitäisi päällystää yli 400 km, jotta korjausvelan kasvu voitaisiin pysäyttää. Tämän takia huolestuttava määrä teitä on Pohjanmaallakin huonossa tai erittäin huonossa kunnossa. Niiden joukossa on paljon teitä, joita ei enää kannata paikata systemaattisesti. Niillä paikataan ainoastaan liikennettä vaarantavat syvät kuopat. Näillä vähäliikenteisillä teillä on kuitenkin aktiivista päivittäistä liikennettä. Lukuiset ihmiset ja seutukunnan yritykset käyttävät teitä omiin liikkumis- ja kuljetustarpeisiinsa.
Vexalantie Uudessakaarlepyyssä on pikaisen kunnostamisen tarpeessa. Tietä käyttävät päivittäin sekä alueen asukkaat että maatalouden, turkistalouden ja kalatalouden yritykset. Vexalassa sijaitsee myös suosittu ympärivuoden toimiva tapahtuma- ja konferenssikeskus Glasbruket Resort. Vexalantie on myös suosittu reitti alueella sijaitseville vapaa-ajan asunnoille. Tien liikennemäärä on lähellä kunnossapitoluokan maksimia eli 800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tien kunnosta saadaan jatkuvasti valituksia tien käyttäjiltä. Valitukset liittyvät yleensä tien päällysteen merkittäviin vaurioihin, joita ei enää pystytä korjaamaan väliaikaisilla paikkauksilla.
Monäsintie on toinen nopeita kunnostamistoimenpiteitä vaativa tie Uudessakaarlepyyssä. Tietä käyttävät päivittäin yksityiset henkilöt sekä alueen maatalous- ja turkistalousyrittäjät. Tien liikennemäärä on lähes 500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Monäsissä sijaitsee paljon kesämökkejä sekä suosittu Storsandin uimaranta, jossa vierailee kesän aikana tuhansia ihmisiä. Monäsintien päällysteen vauriot ovat niin merkittäviä, ettei niitä ole enää mielekästä korjata tilapäisillä paikkauksilla. Tien kuopat heikentävät liikenneturvallisuutta ja aiheuttavat meluhaittaa sekä vaurioita ajoneuvoihin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 500 000 euroa momentille 31.10.20 Uudenkaarlepyyn Vexalantien ja Monäsintien kunnossapidon edistämiseen.
Valtatie 8 (E8) on länsirannikon tärkein tieyhteys ja se kuuluu Suomen maanteiden pääväyliin. Valtatien 8 varrella Turusta Ouluun asuu lähes miljoona asukasta ja sijaitsee yli 400 000 ihmisen työpaikka. Tietä kehitetään korkealuokkaisena pääväylänä. Vt8 yhdistää länsirannikon kaupunkeja ja satamia muodostaen tärkeän kuljetusreitin kotimaan sisäisille ja ulkomaille suuntautuville kuljetuksille. Tiellä on suuri merkitys länsirannikon raskaalle vientiteollisuudelle ja satamakuljetuksille. Tien liittymät ja geometria kaipaavat parantamista.
Kristiinankaupunkiin on suunnitteilla miljardiluokan vihreän vedyn ja teräksen tuottamiseen liittyviä teollisia investointeja. Valtatie 8 kunto välillä Tiukka-Metsälä ei kuitenkaan vastaa pääväylälle asetettuja kriteerejä. Tieosuuden liian kapea poikkileikkaus, rakenteelliset vauriot sekä päällysteen huono kunto vaarantavat ja hidastavat raskaan liikenteen kuljetuksia. Koko tieosuuden korjaamisen kustannusarvio n. 7 milj. euroa, mutta kiireellisimpien toimenpiteiden kustannusarvio n. 1 milj. euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 1 000 000 euroa momentille 31.10.20 Vt 8 parantaminen välillä Tiukka-Metsälä.
Vaasan keskustasta Vaskiluodon satamaan on yksiraiteinen 3,5 kilometriä pitkä sähköistämätön raideyhteys. Vaskiluodon rata remontoitiin vuonna 2016 erikoiskuljetuksille sopivaksi. Rata sai silloin uudet aiempaa kantavammat ratakiskot ja pölkyt. Samalla tehtiin myös kallioleikkauksia, radan vaihteet uusittiin ja radan tukikerrokseen vaihdettiin uudet sepelit. Rata kestää jopa 450 tonnin kuormia ja se mahdollistaa vientiyhteyden maailmalle Vaasan sataman kautta.
Vaskiluotoon, Vaasan sataman läheisyyteen, nousi vuonna 2022 Wärtsilä Oyj:n tutkimus-, tuotekehitys- ja tuotantokeskus (Sustainable Technology Hub, STH). Wärtsilän tiloissa valmistetaan moottoreita ja tehdään tutkimustyötä vaihtoehtoisten polttoaineiden hyödyntämiseksi. STH:n tiloissa työskentelee noin 1500 Wärtsilän työntekijää. STH:n vieressä sijaitseva logistiikkakeskus koordinoi kaikkia Wärtsilän toimituksia Vaasassa.
Vaskiluodon radalla olisi mahdollista kuljettaa sekä henkilö- että tavaraliikennettä. Henkilöliikenteessä on mahdollista rakentaa matkaketju, jossa raideliikenne yhdistyy osaksi laivaliikennettä. Ruotsin puolella Uumajassa on hiljattain avattu uusi henkilöliikenneyhteys raiteita pitkin kaupungin keskustaan. Vaasan radan loppuosan sähköistäminen mahdollistaisi myös rakentumassa olevan GigaVaasa-akkuteollisuusalueen tuotteiden päästöttömät (automatisoidut) kuljetukset satamaan asti sekä suunnitteilla olevan raitiojunaliikenteen akkuteollisuusalueen, keskustan ja sataman työpaikkojen välillä. Vaskiluodon satama on lisäksi yksi Suomen huoltovarmuussatamista. Sähköistyksen puute on nykyisillään pullonkaula huoltovarmuutta ajatellen. Sähköistämisen suunnittelun kustannusarvio on 75 000 euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 100 000 euroa momentille 31.10.77 Vaasan radan sähköistämisen suunnitteluun välillä Vaasan keskusta-Vaskiluodon satama.
Hankkeessa saneerataan pääteiden valaistusta energiatehokkaammaksi Pohjanmaan alueella (Kruunupyy, Laihia, Mustasaari). Saneerauksella parannetaan pääteiden valaistuksen valaisutehoa ja energiatehokkuutta, mikä lisää tienkäyttäjien ja kevyen liikenteen turvallisuutta sekä viihtyvyyttä. Investoinnin takaisinmaksuaika on vain 3–4 vuotta.
Tutkimusten mukaan tievalaistus vähentää yleisillä teillä pimeän ajan onnettomuuksia keskimäärin 30 %:lla – ja eniten se vähentää juuri vakavia liikenneonnettomuuksia. Valaistuksen saneeraaminen moderneiksi led-valoiksi vähentää myös energiankäyttötarvetta sekä tarvittavien huoltotoimenpiteiden määrää.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 220 000 euroa momentille 31.10.20 pääteiden valaistuksen saneeraukseen energiatehokkaammaksi Pohjanmaan alueella.
VEBIC on Vaasan yliopiston monitieteinen energian ja kestävän kehityksen tutkimus- ja innovaatioalusta. Se vastaa tehokkaan energialiiketoiminnan paikallisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin tarpeisiin sekä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen. VEBIC kokoaa yhteen huippututkijat, monipuolisen tutkimusinfrastruktuurin, liike-elämän ymmärryksen, kansainväliset verkostot ja julkishallinnon tuen. Strateginen yhteistyö Vaasan seudun energiateknologiayritysten kanssa on luonut erinomaisen pohjan VEBIC-tutkimusalustan menestykselle.
Vaihtoehtoisten polttoaineiden ja niiden moottorikäytön tutkimus on yksi VEBIC-tutkimusalustan energiatransitiotutkimuksen painopistealueita. Vety on yksi keskeisiä tulevaisuuden polttoaineita pyrittäessä vähentämään raskaan liikenteen ja merenkulun kasvihuonepäästöjä. Pohjanmaalle on suunnitteilla useita merkittäviä vihreän vedyn tuotantoon liittyviä teollisia investointeja. VEBIC on vahvasti mukana tutkimassa vetytalouden mahdollisuuksia ja tekee tiivistä yhteistyötä yrityselämän kanssa. VEBIC-tutkimusalustan kehittämisessä halutaan nyt satsata entistä enemmän vetykäyttöisten moottoreiden ja niiden polttoainejärjestelmien kehittämiseen. VEBIC-tutkimusalustan vetyyn ja muihin kaasumaisiin polttoaineisiin liittyvät tutkimus- ja varastointilaitteiston investointitarpeet ovat yhteensä 500 000 euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 500 000 euroa momentille 32.20.41 Vaasan yliopiston VEBIC tutkimus- ja innovaatioalustan vetyinfran kehittämiseen.
Sähköinen lentäminen voi perustua akkusähköön, polttokennosähköön tai hybriditeknologiaan. Akkujen energiatiheyden kasvaessa sähkökäyttö mahdollistaa hieman suurempien lentokoneiden lennot. Liikenteen sähköistymisen megatrendi koskee lentoliikenteessä erityisesti lyhyemmän kantaman ja kapasiteetin kalustoa. (Mäntynen, Huhtala & Pajarre. Sähköinen lentäminen Suomessa. Traficom 16/2022.)
Sähköisen lentämisen kilpailullinen tila liikennejärjestelmän näkökulmasta on yli 200 kilometrin matkoilla sekä reiteillä, joilla junaliikennettä ei ole tai maantieteellisten esteiden, kuten vesistöjen, ylittämisessä. Suomessa on kattava lentoasemien ja lentopaikkojen verkosto, joka voi toimia alustana sähköiselle ilmailulle. Tämä edellyttää kuitenkin investointeja lataus- tai vedynjakeluinfrastruktuuriin. (Mäntynen, Huhtala & Pajarre. Sähköinen lentäminen Suomessa. Traficom 16/2022.)
Sähkölentokoneiden matalammat operointikustannukset ovat eduksi liikenteen järjestämiselle ja käynnistämiselle. Sähköisen lentämisen kehittäminen tukee myös kestävän liikkumisen ja matkailun päästövähennystavoitteiden saavuttamista. Lentokoneiden sähkölataus mahdollistaisi Vaasassa sähköisen lentämisen kehittymisen meren yli Ruotsiin esim. Uumajaan ja Norjaan (mm. taksilennot) sekä valtakunnan sisäisen reittiliikenteen sekä ilmailuharrastuksen kehittämisen. Sähkölentämistä on tutkittu alueella laajasti. Sähkö- ja vetyteknologioihin perustuvaa lentämistä on mahdollista kehittää myös osana Vaasan akku- ja vetyteollisuusklusteria. Sähkölatausaseman rakentamisen kustannusarvio on noin 500 000 euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 500 000 euroa momentille 31.10.31 Vaasan lentoaseman lentoliikenteen sähkölatausaseman rakentamiseksi.
Osuuskunta Viexpo (vienti + export) perustettiin 1970 Suomen ensimmäisenä alueellisena non-profit vienninedistämisorganisaationa. Viexpon perustehtävä on neuvoa ja palvella kaikkien toimialojen yrityksiä vientiin ja kansainvälistymiseen liittyvissä kysymyksissä alueellisesti ja valtakunnallisesti. Tavoitteena on parantaa pk-yritysten valmiuksia kansainvälistymisen eri vaiheissa, nopeuttaa yritysten pääsyä uusille markkinoille, madaltaa viennin aloituskynnystä ja vähentää kansainvälistymiseen ja vientiin liittyviä riskejä.
Viexpo palvelee yrityksiä tarvelähtöisesti ja räätälöidysti. Viexpon tarjoaa tukea muun muassa asiakkaiden etsinnässä ja kontaktoimisessa, kilpailijoiden ja hintatason kartoittamisessa, sopimus- ja tukiasioissa, messuille osallistumisessa sekä kansainvälisessä markkinoinnissa. Viexpon palvelujen kysyntä on edelleen kasvanut ja laajentumassa niin alueellisesti kuin kansallisesti. Viexpolle varatun määrärahan turvin Viexpo on voinut vuosittain entistä paremmin vastata tähän kasvavaan kysyntään. Alueellisesti Viexpo toimii kaikkien kolmen pohjalaismaakunnan yritysten kansainvälistymisen tukena. Viexpo on myös Pohjanmaan ELYn kansainvälistymisyksikkö Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, ja tekee laajasti yhteistyötä Etelä-Pohjanmaan ELYn kanssa
Pohjoismaat ovat perinteisesti tärkeitä vientimarkkinoita suomalaisille yrityksille. Viexpo koordinoi NordicHubia, joka muodostaa alustan suomalaiselle klusteritoiminnalle sekä pohjoismaisen klusteriverkoston. NordicHub tuo esiin ja yhdistää suomalaisia klustereita ja kehittää klustereiden toimintaa ja edistää tiedonjakoa. NordicHubille kohdennetun erillisen määrärahan avulla Viexpo on voinut ottaa suuria askeleita NordicHub-työssä kansallisesti sekä pohjoismaisen yhteistyön luomisessa. Tulokset ovat poikkeuksetta lupaavia ja siksi tämän työn tulee voida jatkua sekä edelleen vahvistua.
Viexpon rooli on edelleen vahvistumassa, kun maailmantilanne suuntaa kasvutoiveet länteen ja erityisesti Pohjoismaisille markkinoille. Viexpon palvelujen kysynnän kasvaessa sen kokonaisrahoitus tulisi palauttaa vuoden 2022 tasolle eli 460 000 euroon.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta varaa 460 000 euroa momentille 32.20.40 Osuuskunta Viexpon vuoden 2024 toimintaan.
Kauhavan lentokenttä (virallisesti lentopaikka) on yksi viidestä mittasuhteiltaan ykkösluokan tukikohtaa vastaavista lentokentästä Suomessa. Kiitoradan pituus on 2 700 metriä, leveys 60 metriä ja lisäksi kentällä on täysimittainen rullaustie. Kantatiellä 63 kentän läheisyydessä on varalaskupaikka, jolta on asfaltoitu yhteys lentokenttäalueelle.
Vuosien 2012—2015 puolustusvoimauudistuksessa varuskunnan toiminta päättyi Kauhavalla vuoden 2014 lopussa. Tämän jälkeen lentokenttä on ollut paitsi harrastelijailmailun käytössä myös erittäin pidetty lentoharjoituspaikka Ilmavoimien lentäjille, sillä ilmatila ja puitteet harjoituksille ovat erittäin hyvät.
Vuonna 2020 Kauhavalla järjestetyn Ilmailuliiton päälentonäytöksen edellä kentän kuntoa selvitettiin Ilmavoimien ja Destian toimesta. Selvitysten perusteella Sotilasilmailun viranomaisyksikkö teki toukokuussa 2020 hyväksyntäpäätöksen Kauhavan lentopaikan käytöstä sotilasilmailuun(CQ4354). Päätökset ovat aina määräaikaisia, nykyistä hyväksyntäpäätöstä lentopaikan soveltuvuutta sotilasilmailuun on jälleen jatkettu toukokuussa 2022.
Kun huomioidaan Venäjän hyökkäys Ukrainaan, ja jo Krimin 2014 kriisin jälkeen muuttunut maailmanpoliittinen tilanne, Kauhavan edullinen strateginen sijainti sekä kentän mittasuhteet ja tukikohtafasiliteetit, on kentän ylläpitäminen ja harjoituskäyttö sekä kansallisen puolustuksen että kansainvälisen yhteistyön kannalta perusteltua. Kokonaan kotimaisessa ja paikallisessa omistuksessa olevaa Kauhavan lentokenttää ja ns. LSK:n tukikohta-aluetta voitaisiin hyödyntää esimerkiksi Ilmasotakoulun koulutuslentotoiminnassa, Ilmavoimien tukikohtaharjoituksissa ja tukilentolaivueen tai yksittäisen hävittäjälaivueen toiminnassa.
Pitkäaikaisen harjoituskäytön suunnittelu vaatii harjoituksissa hankittuihin kokemuksiin perustuvaa arviota alueen harjoituskäytöstä sekä käyttöön liittyvistä alueen kehitystarpeista. Valtion on perusteltua kattaa näistä harjoituksista ja niihin liittyvästä arvioinnista syntyvät lisäkustannukset.
Tämä määräraha on tarkoitettu toteuttamaan 1—2 kappaletta noin viikon mittaista harjoitusta Kauhavan lentokentällä ja ns. LSK:n tukikohta-alueella vuonna 2023.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta varaa 320 000 euroa momentille 27.10.18 Ilmavoimien lentotoimintaharjoituksiin Kauhavan lentokentällä.
Valtatie 18 on merkittävä kolmea maakuntaa ja maakuntakeskusta sekä Länsi- ja Itä-Suomea yhdistävä liikenneväylä. Tie on myös merkittävä osa niin sanottua Skandinaavista vihreää kuljetuskäytävää (Midnordic Green Transport Corridor), joka kulkee aina Norjan Trondheimista Venäjän rajalle Parikkalaan. Koko reitin merkittävin liikennettä haittaava osuus on välillä Myllymäki—Multia.
Kyseessä on koko maassa ainoa valtatieverkon puuttuva osuus. Valtatiereitti on nyt viitoitettu tilapäisesti vanhoja, mutkittelevia maantieuria Väätäiskylän kautta, eikä se ole kilpailukykyinen reitti Suomen poikittaiskuljetuksille. Valtatien 18 oikaisulla olisi erittäin suuria myönteisiä vaikutuksia muun muassa Vaasan ja Kaskisen satamille, ja kokonaisuudessaan se parantaisi ympäristöä ja nostaisi elintasoa poikittaisyhteyden varrella koko Suomessa kaikkia Pohjoismaita myöten parantaen myös kulkuyhteyksiä Pietariin.
Erityisesti hanke parantaa Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan välisiä liikenneyhteyksiä ja luo merkittäviä kehittymisedellytyksiä alueen kunnille. Rakennustyön kustannusarvio on valmisteilla olevan hankearvioinnin mukaan yhteensä 65 miljoonaa euroa, jonka lisäksi hankkeeseen kiinteästi liittyvän maantien 621 osuus Keuruu—Liesjärvi on lisäksi noin 10-20 miljoonaa euroa.
Hankkeelle ei ole olemassa tiesuunnitelmaa, ainoastaan yleissuunnitelmatasoinen aluevaraussuunnitelma. Yhteysvälistä tulee laatia tiesuunnitelma sekä mahdollisesti myös ympäristövaikutusten arviointi. Niiden kustannuksiksi arvioidaan 1,2 miljoonaa euroa. Valtatien 18 kokonaisarviointi Vaasa-Seinäjoki-Jyväskylä, ja siten myös Ähtärin ja Multian välillä, on valmistumassa Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan liittojen, ELY-keskusten sekä alueen kuntien yhteistyönä. Lisäksi valtatietä 18 ja seututietä 621 koskevaa hankearviointia tehdään Alavuden ja Jyväskylän välillä, muun muassa Keuruulla, Multialla ja Ähtärissä.
Teiden vaikutuksia mm. talouteen, luonto- ja ympäristötekijöihin, tie- ja liikennetekniikkaan sekä alueen asukkaisiin on alustavasti selvitetty. Selvityksiä ja vaikutusten arviointeja voidaan käyttää hyväksi kuntien maankäytön suunnittelussa ja ELY-keskusten väyläsuunnittelussa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 1 200 000 euroa momentille 31.10.77 valtatien 18 oikaisun suunnitteluun ja hankkeen käynnistämiseen välillä Ähtärin Myllymäki—Multia.
Seinäjoen lentoasema on ollut toiminnassa 1970-luvulta saakka ja aluetta on kehitetty voimakkaasti viimeksi kuluneiden 20 vuoden aikana. Olemassa olevalta infrastruktuuriltaan lentoasema on maan kärkitasoa maakuntalentokenttien välisessä vertailussa, sillä investointeja alueeseen on tehty noin 15 miljoonalla eurolla. Seinäjoen koulutuskuntayhtymän ja FinnHEMS:in investoinnit nostavat investoidun summan yhteensä yli 20 miljoonaan euroon. Säännöllisen reittiliikenteen päättyessä vuonna 2013, ryhdyttiin etsimään ratkaisuja lentoaseman toiminnassa ylläpitämiseksi. Vuodesta 2016 saakka Lentoasemaa on pyöritetty ns. On demand -konseptilla, jolla on saatu toiminta ylläpidettyä pienellä 350 000 euron vuosittaisella budjetilla. Lentotoiminnalta vapautuneet tilat saatiin neuvoteltua Seinäjoen koulutuskuntayhtymän käyttöön ja ensimmäiset logistiikka ja maanrakennusalan opiskelijat aloittivat Rengonharjulla opiskelunsa 2018 vuoden alussa 350 oppilaan voimin. Näiden toimenpiteiden avulla on turvattu lentotoiminnan ylläpitäminen ja säilyminen maakunnan käytössä tulevaisuudessakin.
FinnHEMS:in lääkärihelikopteritukikohta aloitti toimintansa kentällä syksyllä 2022. Tukikohdassa on hälytysvalmius 24 tuntia vuorokaudessa ja se työllistää 20-25 henkilöä. Vuotuisen hälytysmäärän arvioidaan olevan noin 1 500-2 000. Lentoasemalla toimii kaksi yksityistä kansainvälisesti toimivaa liikelentoyhtiötä sekä aktiivinen ilmailukerho, jonka kalustolla lennetään myös palo- ja etsintälentoja. Liikelentoja kentälle kertyy vuodessa yli 400, jossa vierailee ympäri vuoden kotimaisia ja kansainvälisiä yksityisiä tilaus- ja liikelentoja. Lisäksi kenttä palvelee sotilasilmailu-, viranomais-, ambulanssi- sekä elinsiirtolentoja. Kokonaisuutena vuositasolla lento-operaatioita on joitakin tuhansia.
Lentoasema on elintärkeä Etelä-Pohjanmaan talousalueen elinvoimaisuuden, kansainvälistymisen kasvun, sekä huoltovarmuuden kannalta. Kenttä toimii kaikkina vuodenaikoina ympärivuorokautisesti osana kansallista infrastruktuuria, valmiina palvelemaan tarvittaessa niin maanpuolustuksen kuin huoltovarmuuden tarpeita. FinnHEMS-lääkäritukikohdan sijoittuminen lentoasemalle on konkreettisena osoituksena kentän tärkeydestä jokaiselle maakunnan asukkaalle. Myös geopoliittisen toimintaympäristön muutos, Suomen natojäsenyys ja viimeaikaisissa kriiseissä esille noussut huoltovarmuuden korostuminen puoltavat omalta osaltaan Länsi-Suomen liikenneinfrastruktuurin monipuolista kehittämistä.
Ilmaliikenteessä on käynnissä historiallinen murros, joka tuo markkinoille ekologisia lentoratkaisuja ja ilman miehistöä lentäviä laitteita. Sähkölentokoneita kehitetään eri puolilla maailmaa. Ensimmäiset tulevat markkinoille vuosikymmenen puolivälissä ja laajemmin ensi vuosikymmenen vaihteen tietämissä. Vety tulee olemaan tärkeässä roolissa niin sähkö- kuin polttomoottorikäyttöisissäkin lentokoneissa. Lentoasema-alueelle on selvitelty aurinkoenergiavoimalan hyödyntämismahdollisuuksia tukemaan sähkölentokoneiden käyttöönottoa, sekä kestävän kehityksen logistiikkatarpeita.
Seinäjoen kaupunki ja Ilmajoen kunta, tilasivat Akke-rahoituksella Destian lentoasemaympäristön visio- ja toimintasuunnitelma 2030 -selvitystyön, joka esittää konkreettisia näkökulmia alueen kehityssuunnasta ja hyödyntämättömästä potentiaalista. Suomi tarvitsee jatkossa enemmän erityyppisiä lentopaikkoja. Tässä tulevaisuuden kehityksessä Seinäjoen lentoasema ja sen ruuhkaton ilmatila omaavat merkittävän paikkansa ja roolinsa erityisesti miehittämättömien rahtilentojen edelläkävijänä.
Ilmajoen Rengonharjun alueesta ja siellä sijaitsevasta Seinäjoen lentoasemasta voidaan kehittää uuden ajan rahtiliikenteen solmupiste, johon saapuu ja josta lähtee lentorahtia. Seinäjoen lentoaseman sijainti on optimaalinen, sillä ilmateitse saavutettavien henkilöiden määrä 100 km säteellä on 355 000 ja 160 km säteellä 700 000 henkilöä. Maanteitse tunnin ajomatkan päässä saavutetaan 200 000 henkilöä ja 60 000 yritystä, kahden tunnin ajomatkan saavutettavuus on 900 000 henkilöä ja 130 000 yritystä. Lisäarvona on tavaroiden yhdistely ja muu logistinen jatkojalostus sekä nopea jatkokuljetus lentäen joko Suomeen tai ulkomaille. Lentoaseman lähellä sijaitseva logistiikkakeskus tarjoaisi myös tiekuljetuksin suoritettavaa jakelua ja keräilyä niihin soveltuville tavararyhmille.
Seinäjoen koulutuskuntayhtymän lentokenttäalueella tarjoaman logistiikka-alan koulutuksen lisäarvo alueelle on myös erityisen tärkeä. Alueen monipuolisuudesta hyötyy ammatillinen koulutus ja sitä kautta opiskelijat, alueella toimivat yritykset saavat suoraa alueelta koulutettua työvoimaa. Lentoasema hyötyy alueen elinvoimaisuudesta, koko maakunta saa uudenlaisen logistisen keskittymän ja lentoaseman koko potentiaali saadaan hyötykäyttöön.
Valtionavustus uudenlaisen toiminnan kehittämisvaiheessa on ratkaisevaa toimenpiteiden toteutumisen varmistamiseksi tulevaisuudessa. On erityisen tärkeää jalostaa visiossa esitetyt ajatukset rahtiliikenteen kehittämisestä toimenpiteiksi, joilla aluetta saadaan kehitettyä tulevaisuuden monipuoliseksi logistiikka-alueeksi. Tämän kehitystyön mahdollistamiseksi esitetään varattavaksi valtion talousarviosta 200 000 euron määräraha. Summa tullaan käyttämään lentoasemavision toteutumista palveleviin ja alueen energiaverkoston vahvistamista edistäviin suunnitelmiin, muutosinvestointeihin sekä hankkeiden edellyttämään työpanokseen ja edistämistyöhön. (Esimerkkeinä ovat; aurinkosähkövoimalan vaatimat liittymäinvestoinnit, sähkölatausasemiin liittyvät hankinnat, asennustyöt, sekä suunnitelmat ja henkilöresurssit kehitystyön edistämiseksi)
Rengonharju-säätiön tarkoituksena on mahdollistaa omistamissaan rakennuksissa ja hallitsemillaan maa-alueilla lentoasema- ja opetustoiminnan harjoittaminen. Säätiön taustayhteisökunnat ovat Ilmajoki, Kurikka, Lapua ja Seinäjoki. Säätiön kiinteistöissä toimivat Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedun logistiikka- ja maanrakennusalan koulutus sekä Seinäjoen Lentoasema Oy.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta lisää 200 000 euroa momentille 31.10.41 Rengonharju-säätiön toiminnan kehittämiseen.