Julkaistu Komiat-lehdessä 20.4.2016
Monen entisen kauhavalaisen, kortesjärvisen ja härmäläisen postilooraan kolahti kortti. Kauhavan kaupunki lähestyi joukkoa alueeltaan poismuuttaneita Tuu jo kotia! -tervehdyksellä. Kortissa kuvataan se tunne, jonka kotiseutu jättää sieluun vaikka sieltä muuttaisi pois. Palaute on ollut loistavaa. Kampanja tulee poikimaan muuttoja. Hupaisinta on, että jotkut ovat loukkaantuneet kun eivät ole saaneet korttia. Kuinka monen mainoksen puuttuminen saa pahan mielen aikaan? Kauhava herättää tunteita.
Markkinointikampanja haastaa niin päättäjät kuin tavalliset kauhavalaiset. Ovatko kaupunkimme julkiset palvelut, kaupalliset palvelut ja yhdistykset valmiita ottamaan vastaan uudet kauhavalaiset? Paluumuuttajat odottavat palvelujen olevan kunnossa.
Asuin- ja yritystontteja on tarjottava joustavasti. Koulujen pitää olla kunnossa. Todelliset ja perusteettomat home-epäilyt eivät ole valtti. Päivähoidon on pelattava. Välttämättömät investoinnit pitää saada putkeen.
Asenteessamme on myös mietittävää. Kuinka suhtaudumme naapuriin muuttavaan ihmiseen, joka saapuu kaupunkiimme vaikka työn perässä? Tulevaisuudessa teollisuus ja matkailu tulevat luomaan alueellemme uusia työpaikkoja. On paljolti kaupungin ja asukkaiden toiminnasta kiinni, asettuvatko he meille vai pendelöivätkö Seinäjoelta tai Lapualta.
Etelä-Pohjanmaan maakunta oli vuonna 2015 muuttotappiolla. Vain Seinäjoki onnistui kasvattamaan väkilukuaan. Asukasmäärän kehityksen kääntämisen on muun muassa maakunnan liitto ottanut kärkitavoitteeksi. Tiukan talouden ja yhteiskunnallisen muutoksen aikana kilpailu on kiristynyt. Kaupungistumisen paineessa jokainen Kauhavalle muuttava on voitto. Riippumatta siitä, asettuuko perhe tai yritys esimerkiksi Alahärmään vai Kauhavalle. Sisäisen kinastelun sijaan jokaisen pitää keskittyä hankkimaan ihmisiä ja rahaa meille kaupungin rajojen ulkopuolelta.