Antti Kurvinen

Junat ja lentokoneet

Jaa tämä ystävällesi

Julkaistu Komiat-lehdessä 12.10.2016

Komiat-lehden pääkirjoituksessa 5.10. erittäin osuvasti kuvattiin kehitystä Kauhavan rautatieasemalla viime vuosina. Huoli junaliikenteen tulevaisuudesta on ilmeinen. Kauhava on historiallisesti ollut rautatiekaupunki. Raiteilla on aina myönteinen merkitys paikkakunnan kehitykseen, vaikka sitä ei aina junien ohi vilistessä hoksaa.

Suomessa henkilöliikenteessä raiteilla monopoli on valtionyhtiö VR:llä. Kunniakkaan historian omaava toimija on yhä selvemmin keskittynyt kilpailemaan autoja, busseja ja lentoja vastaan isojen kaupunkien välisessä liikenteessä.

Tämä on tuonut hyvääkin, mutta pienempien kuntien asemille VR on luonut pirullisen hirttosilmukan.

Koska väki piti saada lentokoneesta junaan, vähennetään pysähdyksiä välillä Vaasa-Helsinki.

Alennuslippu myydään Seinäjoki-Helsinki -välille, muttei Kauhavalta. Lopputuloksena väliasemien käyttö vähenee. Sen jälkeen VR sulkee asemat, ”koska ei ole käyttöä”.

Kauhavan kaupunki on kirjelmöinyt VR:lle, ja parannusta pitäisi olla tulossa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että VR:n oikeutus monopolilleen on mennyt. Uskon, että kaupunkimme, jossa on kaksi asemaa ensi vuodesta, hyötyisi uusista yksityisistä toimijoista.

Kauhavan lentokenttä on ollut hiljainen pian kaksi vuotta. Mihinkään ei kuitenkaan ole kadonnut se tosiasia, että alueella on loistava infra lentotoiminnalle ja Pohjanmaan yllä vapaata ilmatilaa maailmanmittakaavassa paljon. Lentäminen lisääntyy, ja pilotteja pitää kouluttaa. Myös rahtilentojen mahdollisuutta on mietittävä.

Kauhavalla on edelleen käyttämättömiä mahdollisuuksia, joihin kannattaa rohkeasti tarttua!

Jaa tämä ystävällesi