Hallituksen päätös leikata tuomioistuinlaitoksen rahoitusta vuodesta 2027 alkaen heikentää merkittävästi oikeudenhoidon toimintaedellytyksiä. Samalla ruuhkien purkamiseen myönnetty
lisärahoitus päättyy vuoden 2026 lopussa.
Leikkausten yhteisvaikutus on noin 19 miljoonaa euroa, mikä vastaa arviolta 270 henkilötyövuoden vähenemistä. Tuomioistuinviraston mukaan tämä johtaa väistämättä käsittelyaikojen pidentymiseen, ruuhkien kasvuun ja oikeusturvan heikkenemiseen.
Keskustalaiset kansanedustajat Vesa Kallio, Olga Oinas-Panuma, Mauri Kontu ja Antti Kurvinen ovat tehneet asiasta kirjallisen kysymyksen Orpon hallituksen vastattavaksi.
Edustajien mukaan vaikutukset kohdistuvat erityisesti harvaan asutuille alueille, jossa oikeuden saavutettavuus on jo valmiiksi haasteellista.
Säästöt ovat valtiontalouden kannalta pieniä, mutta niiden seuraukset voivat olla vakavia oikeusvaltion, talouden ja kansalaisten luottamuksen kannalta. Pitkittyneet oikeusprosessit lisäävät kustannuksia, vaikeuttavat taloudellista toimintaa, heikentävät kansalaisten luottamusta yhteiskunnan instituutioihin ja voivat pahimmillaan johtaa ihmisoikeusvelvoitteiden rikkomuksiin.
Koska riippumaton, tehokas ja saavutettava tuomioistuinlaitos muodostaa yhden demokraattisen oikeusvaltion keskeisimmistä peruspilareista, on välttämätöntä arvioida, ovatko suunnitellut säästötoimet yhteensopivia hallitusohjelmassa asetetun oikeudenhoidon riittävän rahoituksen turvaamisen tavoitteen kanssa.
Edellytämme hallitukselta nyt selkeitä vastauksia siihen, miten oikeusturva ja tuomioistuinten toiminta turvataan leikkausten keskellä.
Koko kirjallinen kysymys luettavissa täältä
https://www2.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Sivut/KK_179+2026.aspx
Lisätietoja
Vesa Kallio 050 537 4456
Olga Oinas-Panuma 050 550 9754
Mauri Kontu 044 742 7010
Antti Kurvinen 044 751 4257


